2008. augusztus 26., kedd

Padlizsán muszaka

Sok éve, egy kis görög szigeten, Skíathoson ettünk először. Életem párja azóta sem restell jófajta görög éttermekben ismételni, akkor is ha a többiek tenger gyümölcseit és minden féle halakat falnak, mert annyira szereti. Skíathoson a csöppnyi étterem tulajdonosa nagyon kedvesen elmagyarázta, hogy miként kell előállítani, fűszerezni. Mégis amikor én készítettem, valami még hiányzott belőle, amit aztán egy majd húsz éve kapott görög szakácskönyvben fedeztem fel, ez a csipetnyi fahéj, amit azóta én is teszek bele.

Hozzávalók, ahogy én készítem:
1 kg padlizsán
olaj
70-75 dkg darálthús ( marha v. bárányhús)
1 nagy fej hagyma apróra vágva
2 gerezd fokhagyma
4-5 paradicsom lehéjazva, kis kockára aprítva
1 dl fehérbor
só, bors, oregánó ízlés szerint
késhegynyi őrölt fahéj
kis csokor apróra vágott petrezselyem
a mártáshoz:
10 dkg vaj
4-5 evőkanál liszt
tej kb.5-6 dl(nem mértem ki, a dobozból öntöttem és kevergettem gyorsan, hogy ne legyen csomós)
késhegynyi fele fahéj
3-4 evőkanál reszelt parmezán sajt
1 felvert tojás
só, bors
hozzátettem még a hűtőben talált maradék fél tejfelt

A padlizsánokat felszeleteltem, besóztam. A hagymát kevés olajon megdinszteltem, rátettem a fokhagymát, majd a húst és kevergetve sütögettem, azután sóztam, fűszereztem, belekevertem a paradicsom kockákat, végül a bort. Lassú tűzön jó félórát főztem. A felszeletelt padlizsánokat leöblítettem, megtörölgettem, majd a sütőpapírral kibélelt, megolajozott tepsire sorakoztattam őket. Így:


A tetejüket is megkentem olajjal majd légkeveréses sütőbe tettem a két tepsit, hogy a padlizsán szeletek megsüljenek. A hús elkészült közben, belekevertem a csokor petrezselymet.
A besamel mártáshoz felolvasztottam a vajat, belekevertem a lisztet és kis lángon pirítottam egy kis ideig és állandó kevergetés mellett hozzáöntöttem a tejet, 1-2 percig főztem. Levettem a tüzről, fűszereztem, majd amikor már kissé meghűlt, a tojást és a reszelt sajtot is hozzákevertem. Vajjal kikentem, prézlivel meghintettem egy közepes méretű tepsimet. Egy sor padlizsánra húst kentem és egy kis besamelt. Erre megint padlizsán, hús , besamel, padlizsán és végül a maradék besamel került. Közepes sütőben addig sütöttem, amíg a teteje a képen láthatóra nem pirult.

1 megjegyzés:

Névtelen írta...

Hiányolom az összetevők közül a fahéjat, ami igazán különleges ízt ad neki és nem marad ki a görögöknél.

 
Harcolj a spam ellen! Katt ide!